Fundacja Matematyków Wrocławskich
Instytut Matematyczny Uniwersytetu Wrocławskiego
pl. Grunwaldzki 2/4, 50-384 Wrocław
- zgłoszenia szkół - do 30 IX 2024
- seminarium dla nauczycieli 15-17 XI Polanica-Zdrój
- eliminacje: 29 XI 2024, 9 I 2025, 5 III 2025
- półfinały 24 IV 2025
- finały V 2025
- obóz meczowy VI 2025
W roku szkolnym 2024/2025 rozgrywki odbywają się w kategoriach Młodzików i Juniorów.
Mecze są nie tylko ciekawym konkursem, ale niezwykłą okazją do uczenia się matematyki, rozwijania umiejętności argumentowania, prezentowania rozwiązań, uważnego śledzenia rozumowań i znajdowania w nim luk i błędów. Uczą też współpracy w grupie.
Matematyka jest nam potrzebna, żeby nauczyć się prowadzić dyskurs. Jest najlepszym wzorcem prowadzenia sporu, jaki zna nasza cywilizacja. Uczy nas rozumowania, odróżniania prawdy od nieprawdy, argumentowania. /Jerzy Marcinkowski, informatyk/
Zadania meczowe są ciekawe, odmienne od sztampowych zadań podręcznikowych i egzaminacyjnych. Mają zróżnicowany stopień trudności, co pozwala na stosowanie różnych strategii rozgrywki. Uczniowie bardzo lubią taką formę konkursów, chętnie się w nie angażują się i przygotowują do rozgrywek podczas kółek matematycznych. Już po kilku meczach nabierają dużej dojrzałości w prowadzeniu rozumowań matematycznych i prezentują ją także na lekcjach.
Mecze i towarzyszące im obozy są niezwykłą okazją do poznania rówieśników o podobnych zainteresowaniach i nawiązaniu przyjaźni, które często kontynuowane są na następnym etapie edukacji i na studiach. Wielu uczestników meczów po ukończeniu szkoły zgłasza się na ochotnika do obsługi kolejnych edycji.
Każda edycję DMM otwiera trzydniowe seminarium dla nauczycieli - opiekunów reprezentacji szkół. Odbywają się na nich symulacje meczów, dyskutowany jest regulamin i standardy oceniania zadań. Rozdawane sa zadania eliminacyjne. Nauczyciele mają okazję poznać opiekunów ze szkół przeciwnych i wspólnie pracować. Seminaria są połączone z konferencjami metodycznymi, na określony temat (patrz lista poniżej). Odbywają się na nich wykłady, warsztaty, zwiady terenowe i wycieczki.
Uwaga! Dla szkół międzynarodowych zadania meczowe przygotowywane są w języku angielskim. Potrzebę taką należy wpisać w formularzu zgloszeniowym w rubryce "uwagi".
Dolnośląskie Mecze Matematyczne odbywają się od roku 2001. Od początku są dofinansowywane z budżetu Gminy Wrocław oraz Samorządu Województwa Dolnośląskiego. Gromadziły rocznie od 56 szkół w I edycji, przez ponad 100 szkół w II edycji do 130-150 w kolejnych edycjach.
Szkoły, które brały udział we wszystkich edycjach meczów, otrzymują status weterana. Szczyci się nim do tej pory 6 szkół podstawowych 10 gimnazjów i 10 liceów. Więcej informacji można znaleźć na stronie domowej DMM.
Zwycięzcy kolejnych edycji DMM w poszczególnych kategoriach:
- I 2001/02 - SP 1 Wrocław, G 13 Wrocław, II LO Jelenia Góra
- II 2002/03 - SP 9 Lubin, G 49 Wrocław, LO III Wrocław
- III 2003/04 - SP 1 Wrocław, G 13 Wrocław, I LO Olesno
- IV 2004/05 - SP 1 Wrocław, G 49 Wrocław, LO XIV Wrocław
- V 2005/06 - SP 72 Wrocław, G 49 Wrocław, LO XIV Wrocław
- VI 2006/07 - SP 64 Wrocław, G 49 Wrocław, LO XIV Wrocław
- VII 2007/08 - SP 11 Jelenia Góra, G 1 Wrocław, I LO Legnica
- VIII 2008/09 - SP 11 Jelenia Góra, G 13 Wrocław, III LO Opole
- IX 2009/10 - SP 11 Jelenia Góra, G 3 Bolesławiec, III LO Opole
- X 2010/11 - SP 11 Jelenia Góra, G w ZSO nr 1 Jelenia Góra, III LO Wrocław
- XI 2011/12 - SP 3 Wrocław, GM 4 Lubin, I LO Jelenia Góra
- XII 2012/13 - SP 7 Lubin, GM w ZSO Jelenia Góra, III LO Wrocław
- IIIX 2013/14 - SP 1 Wrocław, GM 1 Wrocław, III LO Opole
- XIV 2014/15 - SP 53 Wrocław, GM 14 Wrocław, I LO Głogów
- XV 2015/16 - SP 3 Wrocław, GM 4 Lubin, III LO Wrocław
- XVI 2016/17 - SP 3 Wrocław, GA PWr Wrocław, III LO Wrocław
- XVII 2017/18 - SP 3 Wrocław, GA PWr Wrocław, LA PWr Wrocław
- XVIII 2018/19 - SP 3 Wrocław (Młodzicy i Juniorzy), GA PWr Wrocław, III LO Wrocław
- XIX 2019/20 - edycja przerwana z powodu epidemii koronawirusa
- W roku szkolnym 2020/21 mecze nie były rozgrywane.
- XX 2021/22 - SP Smolec (Młodzicy), SP 3 Wrocław (Juniorzy), III LO Wrocław
- XXI 2022/23 - SP 26 Wałbrzych (Młodzicy), SP 3 Ww (Juniorzy), III LO Wrocław
- XXII 2023/24 - SP 1 Wrocław (Młodzicy), mecze w pozostałych kategoriach nie były rozgrywane
- XXIII 2024/25
Każda edycja DMM do roku 2019 zaczynała się trzydniowym seminarium wyjazdowym w listopadzie dla 100 nauczycieli, a kończyła tygodniowym obozem naukowym w czerwcu dla 100 uczniów - najlepszych zawodników ze wszystkich szkół. W tym czasie odbyły się seminaria i obozy:
- I edycja - VI i XI 2002 Lubawka
- II edycja - VI i XI 2003 Zagórze Śląskie
- III edycja - VI i XI 2004 Łężyce
- IV edycja - VI i XI 2005 Lwówek Śląski
- V edycja - VI i XI 2006 Milicz
- VI edycja - VI i XI 2007 Głuchołazy
- VII edycja - VI i XI 2008 Borowice
- VIII edycja - VI i XI 2009 Sokolec
- IX edycja - VI i XI 2010 Jakubowice
- X edycja - VI i XI 2011 Szczytna
- XI edycja - VI i XI 2012 Kowary
- XII edycja - VI i XI 2013 Radków
- XIII edycja - VI i XI 2014 Szklarska Poręba
- XIV edycja - VI i XI 2015 Bardo Śląskie
- XV edycja - VI i XI 2016 Nowy Gierałtów
- XVI edycja - VI i XI 2017 Kowary
- XVII edycja - VI i XI 2018 Lewin Kłodzki
- XVIII edycja - VI i XI 2019 (edycja niedokończona)
Od 2020 roku Letnie Obozy Naukowe nie są związane z kolejnymi edycjami DMM, ale obozy dla uczniów i konferencje dla nauczycieli odbywają się nadal.
- XIX edycja - VI i XI 2020 Wieleń
- XX edycja - VI i XI 2021 Wieleń
- XXI edycja - VI i XI 2022 Stara Łomnica
- XXII edycja - VI i XI 2023 Stara Łomnica
- XXIII edycja - VI i XI 2024 Polanica-Zdrój
W latach 2015-2019 rozgrywane były miedzyregionalne nadfinały.
- I Challenge Dolny Śląsk - Wielkopolska
I LO Głogów - VIII LO Poznań 23:38 (Poznań, VI 2015) - II Challenge Dolny Śląsk - Pomorze Wschodnie - Wielkopolska
SP 3 Wrocław - Gdańska Autonomiczna SP 30:22 (Gdańsk, VI 2016)
GM 4 Lubin - GM Katolickie Gdynia - GM Dąbrówki Poznań 26:21:13 (Poznań, V 2016)
III LO Wrocław - III LO Gdynia - LO Marii Magdaleny Poznań 36:8:22 (Wrocław, V 2016) - III Challenge Dolny Śląsk - Pomorze Wschodnie - Wielkopolska
Gdańska Autonomiczna SP - SP 3 Wrocław 27,5:25 (Wrocław, V 2017)
GM 25 Gdańsk - GM 58 Poznań - GA PWr Wrocław 12:18:36 (Gdańsk, VI 2017)
Katolickie LO Gdynia - VIII LO Poznań - III LO Wrocław 24:26:27 (Poznań, VI 2017) - IV Challenge Dolny Śląsk - Pomorze Wschodnie - Wielkopolska
Sopocka Autonomiczna SP - SP 3 Wrocław 28:36 (Sopot, 12 VI 2018)
GM Autonomiczne Gdańsk - GM przy XXXVIII LO Poznań - GA PWr Wrocław 27:22:22 (Poznań, 13 VI 2018)
I LO Gdańsk - VIII LO Poznań - LA PWr Wrocław 4:14:26 (Wrocław, 8 VI 2018) - V Challenge Dolny Śląsk - Pomorze Wschodnie - Wielkopolska
Gdańska Autonomiczna SP - SP 3 Wrocław 34:12,5 (Wrocław, 11 VI 2019)
GA PWr Wrocław: GM Autonomiczne Gdańsk 33,5:30,5 (Gdańsk, 5 VI 2019)
II LO Gniezno - III LO Gdynia - III LO Wrocław 43:11:8,5 (Gniezno, 7 VI 2019) 43:11:8
Foto-migawki:
XXIII Letni Obóz Naukowy. Zdjęcia z gry terenowej w Parku Zdrojowym w Polanicy.
Międzyregionalny Mecz Gimnazjalistów, który odbył się 5 czerwca 2019 w Gdańsku (fot. Krzysztof Zemankiewicz)
XV Letni Obóz Matematyczny DMM w Nowym Gierałtowie (VI 2016). Warsztaty shogi prowadzi Wojciech Jedynak.
Międzyregionalny Mecz Gimnazjalistów i warsztaty dla uczniów, które odbyły się 24 maja 2016 w Poznaniu (fot. Dorota Kluczykowska - opiekun drużyny z Poznania)
XIV Letni Obóz Matematyczny DMM w Bardzie Śląskim (VI 2015). Na zdjęciach wycieczki na obryw skalny i górę Kalwarię, spływ antecedentnym przełomem Nysy Kłodzkiej, zajęcia z wyplatania sfer, turniej shogi i japońska kaligrafia oraz wieczór świętojański.
Więcej zdjęć z wyjazdów nauczycieli i uczniów można znaleźć tutaj i tutaj.
- Zgłoszenia szkół przyjmowane są tylko za pomocą formularza zamieszczonego na stronie domowej DMM.
- Następnie podawany jest grafik i harmonogram rozgrywek. Nauczyciele otrzymują namiary na przeciwników i na zadania oraz szkice rozwiązań dla jury.
- W każdym meczu spotykają się 10-osobowe drużyny z dwóch szkół. Skład reprezentacji szkoły może zmieniać się z meczu na mecz.
- W rundzie eliminacyjnej rozgrywane są 3 mecze w grupach po 4 szkoły w systemie "każdy z każdym". Stroną organizacyjną zajmują się uczestniczące w nich szkoły. Ustalają godzinę i miejsce spotkania, skład jury, plan imprez towarzyszących itp.
- Do jury wchodzą nauczyciele matematyki z obydwu szkół i zaproszeni goście (nauczyciele z innych szkół, studenci, uczniowie szkoły z następnego poziomu edukacji).
- Po pobraniu zadań meczowych treści kopiowane są dla wszystkich zawodników, jurorów i gości.
- Drużyny mają 60 minut na przygotowanie się do rozgrywki. Rozgrywka polega na wzajemnym zadawaniu sobie zadań przez drużyny i publiczne prezentowanie ich rozwiązań.
- Każdy uczeń może przedstawić rozwiązanie tylko jednego zadania. W rozgrywce rozwiązuje się 8 z 10 zadań.
- Każde zadanie może zostać przyjęte lub odbite (wtedy musi je rozwiązać drużyna, która je zadała).
- Po rozwiązaniu kapitanowie drużyn (rozwiązującej i przeciwników - w takiej kolejności) komentują rozwiązanie i wskazują usterki.
- Jury ocenia rozwiązanie w skali 0-10 pkt. Za trafne uwagi przeciwnik może przejąć 2 punkty (tylko w przypadku zadania rozwiązanego). Za zadanie odbite drużyna zadająca otrzymuje 2n-10 pkt., gdzie n jest oceną za rozwiązanie tego zadania.
- Punkty zapisywane są w protokole meczu (formularz do pobrania na stronie internetowej DMM), który po zakończeniu rundy wysyłany jest do organizatorów.
- Za każdy wygrany mecz drużyna otrzymuje 3 "duże" punkty, a za remis 1 punkt. Następnie porównywane są kolejno duże punkty, różnice małych punktów zdobytych i oddanych w całej rundzie i sumy małych punktów z rundy.
- Do półfinałów wchodzi zwycięska drużyna z każdej grupy oraz tylu "najlepszych przegranych", aby uzupełnić liczbę półfinalistów do najbliższej wielokrotności 4.
- Szkoły odpadające z rozgrywek otrzymują dyplomy, podziękowania i zaproszenie na finał w swojej kategorii.
- Półfinały rozgrywane są na zasadach analogicznych do eliminacji, ale w grupach ponadregionalnych zgodnie z przesłanym do szkół harmonogramem.
- Do finałów wchodzą zwycięskie szkoły z każdej grupy. Szkoły odpadające z rozgrywek otrzymują dyplomy, podziękowania i zaproszenie na finał w swojej kategorii.
- Finały odbywają się w Instytucie Matematycznym UWr. W zależności od liczby finalistów mogą składać się z "3/4 finałów" i właściwej rozgrywki finałowej, która może mieć formę dwumeczu lub trójmeczu.
- Jako widzowie w finałach uczestniczą wszystkie pozostałe szkoły z danej kategorii. Przed rozgrywką organizowane są dla nich odczyty popularnonaukowe lub warsztaty.
- Mecz finałowy rozgrywany jest na standardowych zasadach. Jury stanowią pracownicy i studenci IM UWr.
- Wszystkie szkoły uczestniczące w finałach otrzymują nagrody rzeczowe, dyplomy i podziękowania.
SZKOŁA PODSTAWOWA
1. Czy istnieje liczba podzielna przez 1, 2, 3, ..., 21 i 22, która nie dzieli się przez 23?
2. 60% mieszkańców pewnego milionowego miasta to blondyni, a 50% mieszkańców lubi cebulę. Ilu co najmniej, a ilu najwyżej mieszkańców o włosach blond, którzy lubią cebulę, liczy to miasto?
3. Czy kwadrat da się rozciąć na 2002 trójkąty prostokątne?
GIMNAZJA
1. Przez [x] (entier z x - czytaj. antjé z x) oznaczamy część całkowitą x, czyli największą liczbę całkowitą nie większą od x. Rozwiąż równanie: [x] + [x + 1/2] + [x + 2/3] = 2003.
2. Wyobraźmy sobie, że dookoła Ziemi biegnie po równiku olbrzymia obręcz. Na skutek panujących tam upałów wydłużyła się ona o 10 m. Czy przez szczelinę powstałą między obręczą a równikiem przeciśnie się człowiek?
3. Ile jest liczb pięciocyfrowych o sumie cyfr cztery?
PONADGIMNAZJALNE
1. W ostatniej dekadzie w rajdach o Złoty Lewarek wzięło udział ponad 1000 samochodów trzech producentów. Auta firmy TERRARI są czerwone i firma wystawiła ich przez ten czas w sumie 12 razy więcej niż firma KOJOTA, której samochody są białe. Auta firmy SOPEL są zielone i było ich w sumie więcej niż czerwonych, ale mniej niż dwa razy tyle co czerwonych. Ile aut mogła wystawić do rajdów firma KOJOTA?
2. Ślimak Marcin zaczyna się wspinać na drzewo. W godzinach od 6 do 20 porusza się w górę ze stałą szybkością 12 mm/min, ale każdej nocy (od 20 do 6) ześlizguje się z prędkością 10 mm/min. Drzewo ma 44 metry. Kiedy Marcin wejdzie na jego szczyt?
3. Na ile sposobów można pokolorować dwie spośród narysowanych tu kratek, tak żeby żadne dwie pokolorowane kratki nie miały wspólnego boku?
Obozy DMM
Zawsze z niecierpliwością czekam na relacje moich podopiecznych po obozie DMM i zawsze słyszę słowa zachwytu. Uczniowie są zadowoleni i szczęśliwi.
Dzięki, Pani Minister!
Zgodnie z nową reformą p."minister" żadne konkursy nie mogą się odbywać w czasie lekcji. Dyrektorzy szkół przez to się nie zgadzają na żadne konkursy wyjazdowe, zawody sportowe itp. Dzięki p. "minister" DMM umrą chyba śmiercią naturalną... niestety :(, a było tak pięknie.
Sześcian bez kleju
Obóz DMM w Radkowie (czerwiec 2013) był dla mnie bardzo ciekawym przeżyciem. Wiele się na nim nauczyłam (nie tylko z matematyki), a obozowych znajomości nigdy nie zapomnę. Chociaż prawie nikogo tam wcześniej nie znałam, po kilku dniach czułam się jak w jednej wielkiej rodzinie - mając wspólne zainteresowania (nie tylko matematyczne), wszyscy szybko znaleźli wspólny język. Mimo napiętego planu zajęć, udało nam się zdobyć Szczeliniec Wielki - najwyższy szczyt Gór Stołowych i puszczać świętojańskie wianki na Pośnej. Były też zadziwiające zawody sportowe przygotowane przez kolegów z III LO (pod hasłem "Trójka dzieciom"), np. slalom komandosa. Przez cały obóz trwały liga zadaniowa i liga rebusowa, a w ostatnim dniu ogłoszono "konkurs roku". Każdy mógł wybrać to, w czym czuł się najlepiej. Rebusy matematyczne były dowcipne, wymagały wiele kombinowania, ale satysfakcja z ich rozwiązania była ogromna.
W ostatnią obozową noc odbywało się wspólne pieczenie pizzy w kuchni turystycznej, ale ja spędziłam ją na układaniu sześciennej kostki z zapałek bez użycia kleju. To cudo stworzyłyśmy we trójkę z koleżankami między godziną 22 a 2 (później obowiązywała już bezwzględna cisza nocna). Na początku było to trudne, a pracy nie można było ani na chwile zostawić, bo wszystko by się rozsypało. Ale efekt był wspaniały (na zdjęciach pokazano kolejne etapy tej konstrukcji). Polecam obóz każdemu, kto chociaż trochę lubi matmę. Wyjazd był dla mnie miłym odpoczynkiem po całorocznej pracy.
Sześcian na zdjęciu ma wymiary 12 cm x 12 cm x 12 cm i składa się z ponad tysiąca zapałek zwanych zniczowymi. Zapałki utrzymują się w bryle dzięki prostemu zabiegowi - każda blokuje ciąg innych zapałek.
Obóz naukowy DMM
Jestem mamą uczennicy z klasy VI SP we Wrocławiu. Córka wczoraj wróciła z obozu, którego Fundacja Matematyków Wrocławskich była organizatorem. Jest zachwycona. Powiedziała, że to był najlepszy obóz, na jakim była (a jest w tym temacie ekspertem, bo od 7 lat kilka razy w roku wyjeżdża na różnego rodzaju zgrupowania). Gratulacje zatem i podziękowania gorące dla organizatorów i opiekunów na obozie.
Challenge Dolny Śląsk-Wielkopolska
Niestety, w pierwszym challenge'u Głogów okazał słabszy od Poznania, ale wynik 38:23 wstydu nie przynosi, tym bardziej że VIII LO z Poznania to bardzo dobra szkoła (odpowiednik wrocławskiego XIV LO). W składzie drużyny mieli 5 maturzystów i 3 olimpijczyków z matematyki.
Atmosfera w trakcie meczu była sympatyczna, a sama rozgrywka była kolejnym ważnym doświadczeniem dla uczniów i nauczycieli.
Poniżej kilka zdjęć z tego meczu.
autorka: Janina Płaskonka-Fietkowska
Dziękujemy za DMM
Zwycięstwo w tegorocznych DMM było dla nas dużym zaskoczeniem. Uczniowie bardzo się zaangażowali, tak sami z siebie. Do ostatnich chwil przed finałem przeliczali różne zadania, co jak widać zaprocentowało. Dziękujemy za organizację meczów, bo jest to wspaniała zabawa dla uczniów, ale i ogromna motywacja. Nie wiem, w jaki inny sposób udałoby mi się ich tak zaangażować do pracy i to przez cały rok szkolny.
O meczach nieprzyjaznych
Chciałabym poruszyć problem atmosfery i dziwnych sytuacji, jakie zdarzają się w komisjach podczas meczów matematycznych. Uważam, że sam pomysł jest świetny. Uczniowie mocno się w mecze angażują, cała impreza oprócz możliwości wykazania się umiejętnościami matematycznymi pozwala też ćwiczyć umiejętności strategiczne, zacieśnia więzy w grupie, daje możliwość ćwiczenia wystąpień publicznych, ludzie uważnie słuchają każdego słowa i w razie niejasności żądają wyjaśnień.
W naszej szkole uczniowie bardzo zabiegają o możliwość uczestniczenia w meczowej drużynie. Martwi mnie jednak sposób, w jaki rozwiązano problem sędziowania. Na meczach piłki nożnej sędziami nie są trenerzy, ale ludzie niezwiązani ani emocjonalnie, ani finansowo z żadną ze stron. Natomiast na DMM uczniów oceniają ich nauczyciele, którzy na ogół są silnie związani z jedną z grających grup, a ich przegraną traktują jak własną porażkę. Uczniowie widzą "obrady" komisji, które często są nieprzyjemną i stresującą kłótnią. Co więcej, po pewnym czasie uczniowie oczekują takich właśnie kłótni, bo to oznacza, że ich nauczyciel o nich walczy. Jeżeli nauczyciel w komisji się nie kłóci, to znaczy, że nie dba o swoją drużynę.
Na jednym z naszych meczów w komisji były dwie nauczycielki z naszej szkoły i nauczycielka drużyny przeciwnej. Jak ona ma sama "walczyć" z dwójką nauczycielek? W dodatku są to dwie starsze nauczycielki, a jedna z nich ma bardzo stanowczy sposób wypowiadania się. Wstyd "odpyskować" komuś starszemu, kto nie chce przyznać racji, bo musi walczyć o punkty dla swojej szkoły. To doprowadza do sytuacji, kiedy nie tyle rozwiązanie ucznia, ale siła charakteru nauczyciela decyduje o przyznaniu punktów. Oczywiście można wysłać zadanie do arbitrażu, ale łatwiej jest pójść na kompromis. A to rodzi poczucie porażki i pretensje ze strony sfrustrowanych uczniów. Najlepszym rozwiązaniem jest wysyłanie na mecze studentów jako osób obiektywnych i bezstronnych. Wtedy mecz wygrywałaby lepsza drużyna, a uczniowie nie uczyliby się, że w życiu należy być agresywnym i można być niesprawiedliwym w obronie własnych interesów.
Należy grać zgodnie z regulaminem
Regulamin DMM nie wymaga osiągania kompromisów i nie ma znaczenia ilu jest nauczycieli z każdej ze szkół, ani jaką mają siłę charakteru. Wystarczy określić, czy zadanie jest rozwiązane, czy też nie, a co do tego w matematyce na ogół wątpliwości nie ma. Wówczas jury ma już bardzo ograniczone pole manewru, a na dodatek nie ma potrzeby przekonywania kogokolwiek do swoich racji. Każda ze stron podaje swoją liczbę punktów i wyciągana jest średnia. Nauczyciel, który dał niższą ocenę, ma obowiązek omówić błędy w rozwiązaniu. Jeśli drużyna nie zgadza się z oceną, może wysłać rozwiązanie do arbitrażu, ale może na tym równie dobrze zyskać punkty, jak i stracić. Ocena po arbitrażu jest już ostateczna i nieodwołalna. Na każdy mecz można zaprosić studentów. Wiele szkół z tego korzysta. Jeśli mecz jest rozgrywany zgodnie z regulaminem, nie przytrafiają się przykre sytuacje. Kapitan mógłby sam zadbać o to, żeby zapoznać z regulaminem zarówno drużynę jak i (w razie potrzeby) nauczyciela. Oczywiście zdarzają się toksyczni nauczyciele, ale najczęściej sami wycofują się z obsługiwania meczów, bo w kolejnej edycji żadna ze szkół nie chce z nimi grać. Po kilkunastu latach rozgrywania DMM ponad 90% meczów przebiega w miłej i sprzyjającej uczeniu się atmosferze.
Pod pręgierz z nimi
Nauczycieli, którzy próbują rozgrywać mecze za uczniów, należy publicznie napiętnować, bo psują zabawę uczniom oraz efekty pracy wielu osób. Jak ktoś nie rozumie po co są i na czym polegają mecze i jeszcze zachowuje się w opisany wyżej sposób, w ogóle nie powinien pracować jako nauczyciel. Marta powinna podać nazwy szkół, o które chodzi, i w ten sposób można by wytknąć niewłaściwe zachowanie nauczycielkom (bo musiało być niewłaściwe, skoro nawet uczniowie tych nauczycielek mają do nich o to pretensje). Jeśli nie potrafią się właściwie (tzn. zgodnie z etyką zawodu nauczyciela) zachować, to niech nie zgłaszają się w ogóle do meczów. Mecze się na pewno świetnie bez takich ludzi obejdą. Ich uczniowie wyjdą na tym gorzej (chociaż teraz też lekko im nie jest). Jak widać nie wszyscy dojrzali do takiej formy konkursu. Szkoda, że niektórzy uczniowie wydają się znacznie bardziej dojrzali niż ich nauczyciele. Na szczęście nauczyciele ze "starego rozdania" odchodzą już ze szkół i można mieć nadzieje, że zastąpią ich tylko lepsi.
Obóz Naukowy 2021
Bardzo dziękuję za super obóz. Dziecko wróciło bardzo zadowolone. Pani Małgorzata robi dużo dobrego dla zdolnych dzieciaków.