Wypoczynek dzieci i młodzieży szkolnej

Data ostatniej modyfikacji:
2017-10-2
Dokument normujący: 

Ustawa z 7 IX 1991 o systemie oświaty (Dz. U. z 1991 Nr 95, poz. 425, z późn. zm., tekst jednolity)http://isap.sejm.gov.pl/DetailsServlet?id=WDU19910950425

Ustawa z dnia 11 września 2015 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz ustawy o Krajowym Rejestrze Karnym (Dz. U. poz. 1629) http://isap.sejm.gov.pl/DetailsServlet?id=WDU20150001629

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 30 marca 2016 r. w sprawie wypoczynku dzieci i młodzieży (Dz. U. poz. 452) z załącznikami http://isap.sejm.gov.pl/DetailsServlet?id=WDU20160000452

 

Skrót postanowień: 

Tekst nie jest aktualny. Wersja obowiązująca jest w opracowaniu

 

 

  • Organizatorami wypoczynku mogą być szkoły i placówki, osoby prawne i fizyczne, a także jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej.
  • Organizator zgłasza placówkę wypoczynku kuratorowi właściwemu ze względu na siedzibę lub miejsce zamieszkania organizatora.
    Nadzór nad wypoczynkiem sprawuje kurator oświaty właściwy ze względu na miejsce
    lokalizacji wypoczynku.
  • Uczestnicy wypoczynku, w celu wzięcia udziału w wypoczynku, składają organizatorowi wypoczynku karty kwalifikacyjne. Wzór karty określa załącznik do rozporzadzenia ministra edukacji narodowej.
  • Organizatorzy wypoczynku dla dzieci i młodzieży szkolnej są obowiązani do zapewnienia uczestnikom bezpiecznych i higienicznych warunków, dostępu do opieki medycznej  oraz właściwej opieki wychowawczej.
  • Liczba uczestników wypoczynku pozostających pod opieką jednego wychowawcy nie może przekraczać 20 osób, a w przypadku dzieci do 10 roku życia - 15 osób. Liczba uczestników wypoczynku pozostających pod opieką jednego wychowawcy ulega zmniejszeniu, jeżeli uczestnikami są dzieci i młodzież niepełnosprawna, wymagająca stałej opieki lub pomocy. Zmniejszenie liczby uczestników następuje w zależności od rodzaju i stopnia niepełnosprawności.
  • Uczestnicy wypoczynku korzystają z wyznaczonych kąpielisk pod opieką wychowawcy i przynajmniej jednego ratownika z odpowiednimi kwalifikacjami.
    Warunki korzystania z kąpieli, organizacji kąpielisk oraz organizowania wycieczek górskich i
    krajoznawczo-turystycznych określają odrębne przepisy.
  • W razie wypadków uczestników wypoczynku stosuje się odpowiednio przepisy dotyczące
    postępowania w razie wypadków w szkołach i placówkach publicznych.
  • Obiekt albo teren, w którym ma być zorganizowany wypoczynek, musi spełniać wymogi dotyczące bezpieczeństwa, ochrony przeciwpożarowej, warunków higieniczno-sanitarnych oraz ochrony środowiska określone przepisami o ochronie przeciwpożarowej, Państwowej Inspekcji Sanitarnej i ochronie środowiska, a w przypadku organizacji wypoczynku z udziałem dzieci i młodzieży niepełnosprawnej, obiekt musi być dodatkowo dostosowany do potrzeb wynikających z rodzaju i stopnia niepełnosprawności uczestników.
  • Żywienie uczestników wypoczynku powinno odbywać się zgodnie z zasadami higieny oraz
    racjonalnego żywienia określonymi w odrębnych przepisach.

 

Organizatorzy wypoczynku są obowiązani zatrudniać odpowiednio przygotowaną kadrę pedagogiczną, w tym kierowników i wychowawców wypoczynku.

  • Kierownikiem wypoczynku może być osoba, która spełnia warunek o niekaralności, o którym mowa w art. 92a ust. 1a ustawy. o systemie oświaty, ukończyła 18 lat, posiada wykształcenie co najmniej średnie nie (dotyczy czynnych instruktorów harcerskich w stopniu co najmniej przewodnika, pełniących funkcję kierownika w formach wypoczynku prowadzonych przez organizacje harcerskie), ukończyła kurs na kierownika wypoczynku, obejmującego program określony w załączniku nr 1 (nie dotyczy osób zajmujących stanowiska kierownicze w szkołach i placówkach oraz czynnych instruktorów harcerskich w stopniu co najmniej podharcmistrza), posiada co najmniej trzyletni staż pracy dydaktyczno-wychowawczej lub opiekuńczo-wychowawczej (nie dotyczy nauczycieli oraz czynnych instruktorów harcerskich)
  • Wychowawcą wypoczynku może być osoba,która spełnia warunek o niekaralności, o którym mowa w art. 92a ust. 1a ustawy. o systemie oświaty, ukończyła 18 lat, posiada wykształcenie co najmniej średnie (nie dotyczy instruktorów harcerskich w stopniu co najmniej przewodnika, pełniących funkcję wychowawcy w formach wypoczynku prowadzonych przez organizacje harcerskie), ukończyła kurs na wychowawcę wypoczynku, obejmującego program określony w załączniku nr 2 (nie dotyczy nauczycieli, instruktorów harcerskich w stopniu co najmniej przewodnika, przodowników turystyki kwalifikowanej, instruktorów Polskiego Towarzystwa Turystyczno-Krajoznawczego oraz trenerów i instruktorów sportu)..

 

Do obowiązków kierownika wypoczynku należy:

  • kierowanie wypoczynkiem zgodnie z obowiązującymi przepisami,
  • opracowywanie planu pracy oraz rozkładu dnia wypoczynku i kontrola ich realizacji,
  • ustalenie i przydzielenie szczegółowego zakresu czynności poszczególnym pracownikom,
  • kontrola wykonywania obowiązków przez pracowników,
  • zapewnienie uczestnikom właściwej opieki i warunków bezpieczeństwa od momentu przejęcia ich od opiekunów do czasu ponownego ich przekazania opiekunom,
  • zapewnienie odpowiednich warunków zdrowotnych i higieniczno-sanitarnych w miejscu wypoczynku zgodnie z obowiązującymi przepisami w zakresie stanu sanitarnego pomieszczeń i otoczenia,
  • informowanie o zachowaniu dzieci i młodzieży oraz ich stanie zdrowia - na wniosek opiekunów,
  • zapewnienie zróżnicowanej diety uczestnikom wypoczynku,
  • przechowywanie dostarczonych przez organizatora wypoczynku kopii dokumentów poświadczających kwalifikacje pracowników pedagogicznych lub wolontariuszy.

Do obowiązków wychowawcy należy:

  • zapoznanie się z kartami kwalifikacyjnymi uczestników wypoczynku,
  • prowadzenie dziennika zajęć, którego wzór stanowi załącznik nr 6 do rozporządzenia;
  • opracowywanie planów pracy wychowawczej grupy,
  • organizowanie zajęć zgodnie z rozkładem dnia,
  • sprawowanie opieki nad uczestnikami grupy w zakresie higieny, zdrowia, wyżywienia oraz innych czynności opiekuńczych,
  • zapewnienie bezpieczeństwa uczestnikom grupy,
  • prowadzenie innych zajęć zleconych przez kierownika wypoczynku.

Kierownik lub przynajmniej jeden z wychowawców placówki wypoczynku organizowanej poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej powinien znać język obcy w stopniu umożliwiającym porozumienie się w kraju docelowym.

Osoby, które przed dniem wejścia w życie rozporządzenia z dnia 16 stycznia 2015 ukończyły lub rozpoczęły odpowiednio kurs dla kierowników wypoczynku lub dla wychowawców kolonijnych, spełniają warunek ukończenia kursu w brzmieniu obecnie obowiązującego rozporządzenia.
Do dnia 31 sierpnia 2015 r. wychowawcami wypoczynku mogą być także osoby, zgodnie z zasadami poprzedniego rozporządzenia. 

 

Powrót na górę strony