BrainString

Data ostatniej modyfikacji:
2015-08-26
Autor: 
Małgorzata Mikołajczyk
pracownik IM UWr
Autor łamigłówki: 
Guido Lap i Oskar van Deventer
Producent: 

Recent Toys International
P.O. Box 17229
1001 JE Amsterdam, Holandia
e-mail: info@recenttoys.com
tel. +31 0 20 330 89 98

http://www.recenttoys.com

 

Dystrybutorzy: 

Salonik matematyczny "Od smyka do matematyka"
ul. Racławicka 11/1B (wejście od podwórza)
53-149 Wrocław
tel. 71 361 27 41
https://matmaigry.pl/
czynne: poniedziałek–piątek, godz. 9:00–18:00

 

Poziom edukacyjny: 
nauczanie blokowe
szkoła podstawowa
gimnazjum
szkoła średnia z maturą
szkoła profilowana zawodowa
szkoła wyższa
Dział matematyki: 
łamigłówki logiczne
geometria przestrzenna
topologia

To seria czterech bardzo ciekawych łamigłówek trójwymiarowych pobudzających myślenie i wyobraźnię oraz rozwijających cierpliwość i koncentrację. Wszystkie polegają na rozsupłaniu węzła utworzonego z kolorowych gumek wewnątrz pewnego wielościanu. Należy uważać, bo zbyt długie pozostawienie go w mocno zasupłanej pozycji może spowodować trwałe odkształcenie się gumek. Wszystkie łamigłówki z serii mają ciekawe kształty i niebanalne opakowanie, dlatego nadają się na oryginalny prezent.

BrainString Original

To pierwsza łamigłowka z serii BrainString zaprojektowana przez Guido Lapa w 1992 roku. Obecnie jest sprzedawana w ponad 40 krajach. Zadanie polega na rozsupłaniu węzła utworzonego wewnątrz sześciennej kostki z 12 gumek w jednym z trzech kolorów. Model jest przezroczysty, co umożliwia obserwację wnętrza. Przesuwając na powierzchni sześcianu kolorowe uchwyty przymocowane na końcach gumek, można stworzyć wewnątrz fantazyjne węzły, a potem dać je do rozsupłania kolegom. Poprawne rozwiązanie polega na ustawieniu czwórek uchwytów w tym samym kolorze na równoległych ścianach, tak aby rozciągnięte między nimi gumki tworzyły odcinki równoległe.

 

BrainString Advanced

Ta łamigłówka została zaprojektowana wspólnie przez Guido Lapa i Oskara van Deventera w 2009 roku jako utrudnienie wersji Original. Zadanie nadal polega na rozsupłaniu węzła utworzonego z 12 gumek w jednym z trzech kolorów, ale tym razem nie powstaje on wewnątrz sześcianu (3 pary równoległych ścian) lecz bryły znacznie bardziej skomplikowanej, mianowicie półforemnego ośmiościanu ściętego (7 par równoległych ścian). Model jest przezroczysty, co umożliwia obserwację wnętrza. Poprawne rozwiązanie zadania polega na ustawieniu trójek uchwytów w tym samym kolorze na równoległych ścianach, tak aby rozciągnięte między nimi gumki tworzyły odcinki równoległe.

 

BrainString "R"

To najnowszy wariant BrainStringa zaprojektowany przez Guido Lapa i Oskara van Deventera. Jest mniejszy od poprzedników, więc doskonale nadaje się do zabrania w podróż. Zadanie polega na rozsupłaniu węzła utworzonego z 4 gumek w różnych kolorach powstającego wewnątrz sześcio-ośmiościanu. Bryła ma zaokrąglone krawędzie tak, że przyjmuje kształt sfery. Ściany trójkątne występują parami w czterech kolorach i do nich od wewnątrz przymocowane są gumki dopasowane kolorami do ścian (np. gumka niebieska łączy dwie trójkątne ściany niebieskie). Ściany kwadratowe są przezroczyste, co umożliwia wygodne zaglądanie do wnętrza modelu. Przekręcając półkule łamigłówki, możemy tworzyć wewnątrz fantazyjne węzły. Poprawne rozwiązanie zadania polega na ustawieniu ścian w taki sposób, aby żadne gumki nie pozostały zapętlone. Do poruszania części łamigłówki nie należy używać siły. Obracać można tylko półkule. W praktyce oznacza to, że zmiana kierunku ruchu jest możliwa wtedy, gdy wszystkie ściany trójkątne stykają się wierzchołkami, a nie bokami. Gdy wierzchołki znajdą się we właściwej pozycji, słychać delikatne kliknięcie.

 

BrainString Houdini

Harry Houdini jest magikiem znanym z umiejętności uwalniania się z okowów takich jak sznury, łańcuchy, kajdany, kaftany bezpieczeństwa czy zakratowane pomieszczenia. Celem tej łamigłówki również jest uwolnienie Houdiniego z więzów powstających z gumek wewnątrz prostopadłościanu. Przesuwając na powierzchni bryły czerwone i czarne uchwyty przymocowane na końcach gumek, tworzymy węzeł wokół postaci Houdiniego. Zadanie polega na rozplątaniu go, tak by czerwone gumki biegły równolegle do krawędzi prostopadłościanu, a czarne i białe, a wraz z nimi postać Houdiniego, leżały w płaszczyźnie równoległej do frontowej ściany.

 

 

Powrót na górę strony