Thomas Floden - szwedzki projektant gier
Egmont Polska Sp. z o. o.
ul. Dzielna 60, 01-029 Warszawa
tel. 22 838 41 00, faks: 22 838 42 00
e-mail: poczta@egmont.pl
http://www.egmont.pl
Salonik matematyczny "Od smyka do matematyka"
ul. Racławicka 11/1B (wejście od podwórza)
53-149 Wrocław
tel. 71 361 27 41
https://matmaigry.pl/
czynne: poniedziałek–piątek, godz. 9:00–18:00
planszóweczka.pl
(DH Astra stoisko nr 144 na I piętrze)
ul. Horbaczewskiego 4-6
54-130 Wrocław
tel. 792 301 796
http://www.planszoweczka.pl/
To szybka i wciągająca gra logiczno-strategiczna przypominająca zwykłe "kółko i krzyżyk" w wersji 5×5, gdyby nie to, że rozgrywana jest na ruchomej planszy. W związku z tym reguły są bardzo proste do opanowania, trzeba tylko pamiętać, aby po każdym ruchu obrócić jedną ćwiartkę planszy o 90°, co niekiedy diametralnie zmienia sytuację w grze, ale dzięki temu rozwija się nie tylko myślenie strategiczne, ale także wyobraźnię geometryczną.
W porównaniu ze zdeterminowaną wersją gry w "kółko i krzyżyk" 3×3, która przy poprawnej grze obu stron zawsze kończy się remisem, Pentago daje wiele możliwych wariantów rozgrywki i stale zmieniający się układ na planszy. W każdym ruchu gracz musi dołożyć kulkę w swoim kolorze i obrócić jeden z fragmentów planszy. Celem gry jest ułożenie pięciu kul w swoim kolorze w jednym rzędzie (poziomym, pionowym lub ukośnym). Plansza jest siatką o wymiarach 6×6 z wgłębieniami na ułożenie szklanych kulek (18 białych i 18 czarnych). Podzielona jest na 4 części o wymiarach 3×3 obracające się niezależnie wokół własnych osi. Dzięki temu zarówno udział elementu strategii jak i poziom trudności rozgrywki rośnie na tyle, że zadowoli nawet zaawansowanych graczy, a zmieniająca się w zaskakujący sposób sytuacja na planszy jest źródłem wielu emocji. Rozgrywki są szybkie, wciągające i niezależne od czynnika losowego.
Gra rozwija:
- myślenie logiczne i strategiczne,
- spostrzegawczość,
- wyobraźnię geometryczną.
Gra została wyróżniona m.in. następującymi nagrodami:
- 2010 – Najlepsza Zabawka w USA,
- 2007 – tytuł Zabawki Roku w Belgii,
- 2006 – tytuł Gry Roku we Francji i Finlandii,
- 2006 – Nagroda „Mensa Select” w USA,
- 2005 – tytuł Gry Roku w Szwecji.
- Rozgrywka prowadzona jest na planszy z 36 polami podzielonej na 4 kwadratowe części, z których każda niezależnie obraca się wokół własnej osi.
- Gracze kolejno wykładają kulki w swoim kolorze i po każdym ruchu obracają jedną z kwadratowych platform o 90° w dowolnym kierunku.
- Celem gry jest ustawienie pionowej, poziomej lub ukośnej linii z 5 kulek w tym samym kolorze.
- Jeśli gracz wyłoży ostatnią piątą kulkę w jednym rzędzie, nie musi już obracać platformy i wygrywa, ale może ją obrócić (i wygrać).
- Gra kończy się remisem, gdy gracze wyłożą wszystkie kulki na planszę i żaden z nich nie stworzy linii lub jeśli po obróceniu platformy utworzy się dwie linie z pięciu kulek w każdym z kolorów.
Aby utrudnić przeciwnikowi rozgrywkę, należy wykładać kulki w pewnym rozproszeniu, przewidując na parę ruchów do przodu, jak ustawią się one po obróceniu platformy.